zondag 11 april 2010

Bijbelse en Apocriefe citaten in 2 Clemens

2 Clemens citeert veel uit de canonieke boeken van de bijbel - veel uit Jesaja bijvoorbeeld. Maar er zijn ook enkele opvallende citaten uit apocriefe boeken. Clemens citeert waarschijnlijk uit het Evangelie van de Egyptenaren, (zie bij Clemens van Alexandria, Str. 3,92)
De Heer zelf [...] zei: “Als de twee een zijn, en de buitenkant als de binnenkant is, en de man met de vrouw, noch man noch vrouw.” [II Clemens 12.2]
Clemens van Alexandria (een andere dan de schrijver van de preek die we hier bestuderen) zegt dat dit citaat ontleend is aan Cassianus of het Griekse Evangelie van de Egyptenaren. Dit citaat komt bovendien voor in het Koptische Evangelie van Thomas, dat is gevonden onder de Nag Hammadi documenten in 1945.

Enkele citaten worden aan Jezus toegeschreven zonder dat die in de bijbel staan, zoals 2 Clemens 4:5:
Als we deze dingen doen,
zoals de Heer gezegd heeft,
hoewel je tot mij vergaderd bent aan mijn boezem,
en je doet mijn geboden niet,
dan werp ik u van mij en k zal tot u zeggen:
ga weg van mij, ik weet niet vanwaar u komt,
u werkers van ongerechtigheid.
Veel uit dit citaat kennen we uit de canonieke evangelien, maar er zijn elementen die uit andere bronnen lijken te komen.

Clemens 5:2-4 is ook apocrief:
Want de Heer zei: 'U zult zijn als lammeren onder wolven.'
Maar Petrus antwoordde en zei tot hem: 'Wat dan, als de wolven de lammeren uiteen scheuren?'
Jezus zei tot Petrus: 'Laat de lammeren niet, nadat ze dood zijn, de wolven vrezen; en vrees niet hen die u doden maar die u niet meer kunnen aandoen,
maar vrees hem die, nadat u dood bent, gezag heeft over lichaam en ziel,
en die ze zelfs in het hellevuur kan werpen.'

2 Clemens lijkt ook de eerste dien in zijn preek een nieuwtestamentisch geschrift, in dit geval Mattheus, citeert als Heilige Schrift.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten