zaterdag 10 april 2010

Eschatologie

Het toekomstbeeld van Clemens is als volgt: Christenen weten dat hun leven kort is; ze zien uit naar “rust in het komende koninkrijk en in het eeuwige leven”. [II Clemens 5:5] Hij verwacht ook een komend oordeel, namelijk “eeuwige straf”. [II Clemens 6.7]
Waaraan weten we dat het Koninkrijk nabij is?
De Heer zelf [...] zei: “Als de twee een zijn, en de buitenkant als de binnenkant is, en de man met de vrouw, noch man noch vrouw.” [II Clemens 12.2]
Clemens legt deze uitspraak, die hij waarschijnlijk ontleend aan het Evangelie van de Egyptenaren, (zie bij Clemens van Alexandria, Str. 3,92) uit: Dat twee een zijn, betekent dat mensen geen verschil van mening hebben. De buitenkant als de binnenkomt wil zeggen dat je ziel zich uit in goede werken. Wat over man en vrouw gezegd wordt, duidt erop dat als een man naar een vrouw kijkt, hij geen enkel lustgevoel heeft. [II Clemens 12.3-6]

De Heer komt “om alle naties, volken en talen te verzamelen. Dat gaat over de dag van zijn verschijning, als hij komt om ons te verlossen, een ieder afhankelijk van zijn daden. En de ongelovigen zullen zijn heerlijkheid en macht zien, en ze zullen verbaasd zijn om te zien dat de soevereiniteit over de wereld behoord aan Jezus, en ze zullen zeggen: "Wee ons, want u bestond echt, en we wisten het niet en we geloofden en gehoorzaamden de priesters niet die ons over onze redding verkondigden. En hun worm zal niet sterven en hun vuur zal niet uitdoven.” [II Clemens 17.4-5]

Wie verlost worden bij de komst van de Heer zijn “de rechtvaardigen, die hebben gedaan wat recht is, standvastig martelingen ondergaan en die de geneugten van het leven haatten”. [II Clemens 17.7]

We moeten ons nu bekeren want als we eenmaal uit dit leven zijn vertrokken, “zijn we niet meer in staat om in het komende schuld te belijden of ons te bekeren”. (II Clemens 8.3) Dit is een interessante gedachte van Clemens, en wekt in elk geval niet de indruk dat de oude kerk ruimte had voor een 'tweede kans' na de dood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten